lørdag den 18. april 2020

Optimistbog for pensionister (Erik Olaf-Hansen, 1997)


♥♥♡♡♡♡
Erik Olaf-Hansen (1914-2004) skrev talrige artikler og bøger om sundhed, sygdom og vin. Bestselleren "Drik vin, lev bedre, lev længere" er et godt udtryk for hans positive tilgang til tilværelsen, og ikke mindst vinens betydning i den sammenhæng.

Jeg har ikke læst nogen af Erik Olaf-Hansens bøger før, men kan huske ham fra ”gamle dage”, da han skrev om vin i Politiken, underholdende og læseværdigt.

Jeg faldt over ”Optimistbog for pensionister” i eReolen, for titlen fik den til at lyde som en bog målrettet mig 😊

Først og fremmest er Erik Olaf-Hansen fortaler for, at man – også som pensionist – bevarer en positiv tilgang til tilværelsen. Det gælder om at få det bedst mulige ud af den, og ikke forsage fx vin, god mad eller tobak ud fra et ønske eller en forventning om at leve længere eller sundere. Hvis man bevarer den positive synsvinkel på livet, så bliver et til en positiv spiral, og en negativ indfaldsvinkel resulterer i det modsatte.

Det er svært ikke at blive revet med af hans entusiasme og åbenlyse glæde ved livet. Han fremstår som inkarnationen af en livsstilscoach, der ønsker sine læsere det allerbedste, ved at de vælger det gode til, og ikke lytter til alle de advarsler og formaninger, det er svært at undgå at støde på.

Det er en letlæst bog, skrevet i en flydende og underholdende stil, med masser af gode historier, erindringer, referencer til videnskabelige undersøgelser mv.

Jeg sidder alligevel med lidt blandede følelser efter læsningen. Jeg kan kun være enig i tilgangen til tilværelsen, men har også en fornemmelse af, at det bliver lidt for rosenrødt beskrevet på flere områder, og at en forfatter med det modsatte ærinde, kunne skrive en lige så overbevisende bog med det modsatte sigte.

Jeg værdsætter intentionerne og den positive tilgang, men er lidt skeptisk overfor udførelsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar