onsdag den 3. februar 2021

Morocco (Josef von Sternberg, 1930)

♥♥♥♥♡♡

Et æble og en nøgle ... (alle fotos fra pre-code.com)

Josef von Sternberg og Marlene Dietrich indledte deres samarbejde med Der Blaue Engel, som blev hendes internationale gennembrud og resulterede i en kontrakt med Paramount Pictures. Morocco blev starten på deres amerikanske samarbejde. Filmen hed oprindelig Amy Jolly, The Woman of Marrakesh, men Gary Cooper protesterede og fik titlen ændret til Morocco.

Der er mange historier om filmens tilblivelse, og der er ingen tvivl om at von Sternberg havde meget fokus på at få Dietrich til at fremstå bedst muligt, men Gary Cooper brænder også i den grad igennem på lærredet.
 
Filmen handler om tre skæbner, med en ukendt fortid, mindst de to helst vil glemme, som føres sammen. Den desillusionerede natklubsangerinde Amy Jolly (Marlene Dietrich) er på vej til Marokko, og møder den stenrige la Bessiere (Adolphe Menjou) på færgen; han forelsker sig i hende på stedet. Tom Brown (Gary Cooper) er i fremmedlegionen, og besøger den natklub, hvor hun skal optræde. Han falder også for hende, da hun imponerer publikum med Quand l'amour Meurt (Når kærligheden dør). Blandt publikum er Browns overordnede Caesar (Ullrich Haupt) og hans kone (Eve Southern), som Brown har haft en affære med tidligere.

Tak for blomsten

I filmens måske mest kendte scene går Amy rundt blandt publikum, spørger en kvinde om hun må få blomsten i hendes hår, får den, og kysser kvinden som tak.

Så meget koster æbler ikke ...

Amys andet nummer er What am I bid for my Apple, hvor hun efter sangen sælger æbler, får et ekstravagant beløb af la Bessière, et beskedent af Tom; sidstnævnte får nøglen til hendes lejlighed som byttepenge. Efter forestillingen vil Tom besøge Amy, på vejen stopper Caesars kone ham, men han afviser hende. Tom kommer ind i Amys lejlighed og de føler hinanden an. Der er ingen af dem, der vil fortælle om deres fortid. På vej tilbage møder Tom igen Caesars kone, afviser hende igen, og da Amy dukker op, fordi hun leder efter Tom, følger han hende hjem. Caesars kone sender et par bøller efter dem, de bliver begge banket af Tom. 

Tom anklages for at have skadet de to ”uskyldige”, og skal forvare sig overfor Caesar. Amy renser ham for en del af anklagen, men Tom dækker over Caesars kone. La Bessière gør sin indflydelse gældende og i stedet for at bliver stillet for en rigsret sendes Tom på en farlig mission under ledelse af Caesar. 

Jeg kan ikke konkurrere med den rige ...

Tom har overtalt Amy til at flygte fra Marokko inden, men da han finder ud af, hvad La Bessière kan tilbyde hende, fortryder han og tager afsted. På missionen sender Caesar Tom ud for at uskadeliggøre nogle maskingeværskytter, følger selv efter for at dræbe Tom, men bliver selv skudt.

La Bessière skal forloves med Amy, men under fejringen vender Toms regiment tilbage, og Amy løber ned for at finde ham, kun for at høre at han er efterladt på et hospital. 

Når man er rigtigt forelsket

La Bessière kører hende dertil, finder ud af, at han ikke er såret, men sidder selvmedlidende på et værtshus sammen med en anden kvinde, og snitter et hjerte med Amys navn i bordpladen. 

Amy følger manden hun elsker

Da hans regiment forlader stedet, følger Amy efter sammen med de øvrige kvinder, som følger efter de mænd, de elsker, og la Bessière står fortabt tilbage.

Amy og Toms forhold har potentialet til noget stort! De er åbenlyst meget fascinerede af hinanden, og klar til at flygte sammen. Hun overvinder sin barriere, men han opgiver, da han finder ud af, hvad la Bessière kan tilbyde økonomisk, hvilket han opfatter som det, betyder noget for Amy … Hvilket bare viser, hvor lidt mænd forstår 😉


Morocco oser af erotik. Det er ulideligt varmt, vifter kører både bogstaveligt og overført, og man kan mærke, hvordan den erotiske tiltrækning brænder igennem lærredet. Amys første aften på natklubben er blændende …Hendes rutinerede måde at håndtere det umodne publikum på, vente dem ud , og så bjergtage dem med en (anti)romantisk sang. Hendes måde at indtage rummet, både den fine afdeling med alle de rige og fornemme (La Bessière, Caesar og frue) og den jævne afdeling (Tom). Hendes vidunderlige måde at sende erotiske signaler på. Morocco er en film, hvor blikkene betyder uendeligt meget!

Fotos til dette indlæg er hentet fra pre-code.com, det er en vidunderlig film.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar